Susie Liv Flavenkrone  - Velvære & Terapi 

Klinik hjerterum  

(tidligere Gyldne stråle)

Infrarød sauna - Fokus på sundhed, øget velvære og mindre stress

Sådan anvender du en infrarød sauna: 

Det er vigtigt, at du drikker rigeligt med vand både før og efter behandlingen.

Hvis kroppen er meget svækket anbefaler jeg, at du starter langsomt op og gradvist øger brugen af den infrarøde sauna, efterhånden som kroppens sundhed bliver styrket. 


En god tommelfingerregel for brug af sauna er:

- Hvis kroppen er stærkt svækket og har et stort afgiftningsbehov, bør du blot starte med 4-5 minutter, 2 til 3 gange om ugen. Herefter øger du med 30 sekunder, indtil du når op på 15-30 minutter. Og efterhånden som kroppens sundhed styrkes vil du også efterhånden kunne øge til daglig behandling.


- Hvis kroppen er svækket, bør du starte med 1 til 2 gange om ugen i maximum 10-15 minutter ad gangen.

Efterhånden som kroppens sundhed styrkes kan man øge til daglig brug, og ligeledes kan man øge minutterne til mellem 20 og 50 minutter pr. behandling og aldrig mere end 1 time pr. behandling.

Hvis du er førstegangsbruger af infrarød sauna og ved godt helbred, kan du starte med 20-30 minutter, 2-3 gange 

om ugen og øge til daglig brug og ligeledes øge minutterne med op til ca. 50 minutter, men aldrig mere end 1 time pr. behandling.


Fakta om infrarød lys og infrarøde saunaer:

Infrarød stråling er elektromagnetiske bølger der går i dybden af huden, skaber vibrationer og varmer kroppen op indefra, og derved hæves kroppens temperatur en smule og det er netop denne reaktion som hjælper kroppen til at hele og restituere og minimere smerter. 

Infrarøde stråler må ikke forveksles med de farlige UV stråler, som man udsætter sin krop for, når man går i et solarium eller opholder sig i solen uden solcreme. Infrarøde stråler er derimod uskadelige og forårsager ikke skader på huden.


Infrarød sauna i forhold til traditionel sauna:

Infrarød sauna er mere effektiv. Indholdet af toksiner og andre giftige stoffer er fire gange så høj i sveden hos personer, der bruger en infrarød sauna i forhold til personer, som anvender en traditionel sauna. Faktisk viser kliniske studier, at man udskiller 20% toksiner og 80% vand i en infrarød sauna og kun 3% toksiner og 97% vand i en traditionel sauna.


En infrarød sauna har behagelig varme og luftfugtighed

Temperaturen i en infrarød sauna er typisk mellem 45-60°C, hvorimod temperaturen i en konventionel sauna typisk er 90-100°C. En infrarød sauna er derfor, modsat den traditionelle sauna, hverken fugtig eller varm og derfor et oplagt alternativ, hvis man ikke bryder sig om høje temperaturer og fugtig luft.

En traditionel sauna afgiver sin varme til luften som dernæst opvarmer kroppen, hvorimod de infrarøde bølger fra en infrarød sauna ikke varmer luften op, men derimod varmer kroppen op indefra.


Du kan benytte infrarød sauna til forbedring af:

Astma, bronkitis (Kureret)

  • Leddegigt (7 ud af 10 tilfælde har nedsatte smerter i kliniske forsøg)
  • Cancersmerter (Smerter er nedsat)
  • Skrumpelever (Sygdom stoppet)
  • Chrons sygdom / Kronisk tarmbetændelse (Kureret)
  • Kolde hænder og fødder (Symptomer reduceret 20-25 %)
  • Blærebetændelse (Kureret)
  • Mavesår (Kureret)
  • Gastritis / Mavekatar (Reduceret)
  • Hæmorroider (Reduceret)
  • Leverbetændelse (Kureret)
  • Højt blodtryk (Reduceret)
  • Keloids (Reduceret og i nogle tilfælde helt kureret)
  • Bensår (Kureret)
  • Strålings sygdomme (Reduceret)
  • Teenage hudproblemer (Kureret)
  • Tinitus (Kronisk patient kureret efter 10 behandlinger)
  • Eksem og psoriasis (Bedring/reduceret)

Det siger eksperten Dr. Sherry Rogers:

Dr. Sherry Rogers anvender infrarød sauna til afgiftning på sin klinik i New York og fortæller, at man med fordel kan anvende en infrarød sauna til genopretning af sundheden i forbindelse med sygdom og efterfølgende vedligeholde kroppen med jævnlige behandlinger i den infrarøde sauna.


Dr. Sherry Rogers fortæller, at en infrarød sauna er effektiv til at fjerne toksiner og har positiv virkning på:

  1. Lavere mælkesyre, som er den syre der akkumulerer og forårsager smerter i muskler, eksempelvis efter sport
  2. Stimulere endorfiner (lykkelige hormoner) i hjernen
  3. Dræber skadelige organismer som bakterier og parasitter
  4. Stopper hævelse
  5. Forbedret lymfe flow
  6. Styrke immunforsvaret ved at øge leukocytter (en type hvide blodlegemer)
  7. Øger blodcirkulationen og iltforsyningen
  8. Tiltrækker calcium til cellemembraner hvor der er behov for helbredelse
  9. Smertelindring ved gigt, fibromyalgi, muskelspasmer og stivhed i leddene
  10. Fremskynder kroppens forbrænding / metabolisme
  11. Fedtforbrænding – vægtkontrol. Ophold i en infrarød sauna forbrænder lige så mange kalorier som man vil opnå med 30 minutters roning eller jogging
  12. Bidrager til renere og smukkere hud og reducerer appelsinhud

Vigtigt information:
Den infrarøde sauna står i et rum i min behandler-zone, hvor der også er stille-zone. Derfor er det vigtigt, at du respekterer behandlingen i rummet ved siden af. Du er velkommen til at høre musik i saunaen, men høj snak og snakken i mobil er frabedt <3

Du kan booke en tid via onlinebooking. En tid er 40 min. - Overhold venligst din tid. 
Der er håndklæder til låns. 
Inde i saunarummet, hænger der en vejledning, som du kan følge. 

Vi bestræber os på at nå at få den tændt til du kommer, men pga travlhed kan det være svært nogle gange. Derfor er prisen også så lav, da du kan forvente selv at skulle tænde for den.

Pris:60 kr. som betales via mobilepay 38643. Gavekort kan lægges i postkasse ved indgangen.

Rigtig god fornøjelse <3